Holbergskolens Skoleskak Klub

Praktisk info og regler for deltagelse

Der er i øjeblikket 2 skoleskak klubber. Der er en for 1-3 klasse og en for 4-6 klasse. Åbningstiden skifter fra år til år. I skoleåret 23-24 er åbningstiden for 1-3 klasse kl fra kl 13.05 til 13.50, og for 3-6 klasse er den fra kl 13.50 til 14.35. Åbningstiden kan godt ændre sig (højest hvert halve år), og der informeres via Aula. Vi spiller i skolens Lounge (lokale 2A og 4A).

Man behøver ikke at være medlem af HSK, og man vælger selv, om det passer bedst at komme hver gang eller bare en gang i mellem. Det er vigtigt, at forældrene selv informerer fritidshjemmet om, at barnet er i HSK.

Det er bedst, at man kender lidt til skak i forvejen. Som minimum brikkernes navn og funktion. I det første halve år (sommer til jul) er der mulighed for at spille almindelig skak, og der spilles også lynskak. I andet halvår (jul til sommer) er der fokus på HSK´s store skakturnering, hvor deltagerne i HSK udfordrer hinanden indbyrdes. Der er pokal til nr 1, 2 og 3 og en medalje og lidt slik til alle, som har været med. HSK har også elever med til Dansk Skoleskaks turneringer.

Vi slutter altid dagen af med et krus saft og kiks.

Klubbens skakinstruktører er lærer Søren Tranholm og lærer Bo Jeppesen. Skoleleder Sune Schnack Rasmussen har det overordnede ansvar for klubben.

Læs mere på www.skoleskak.dk hvor man bl.a. kan spille bondeskak under punktet play, eller gå ind på skak.dk og lær mere om regler mv.

Undervisning af klasser i Skak

Udover HSK, så har Holbergskolen også sat tid af til undervisning af klasser i skak. Skak træner elevens evne til at fokusere, tænke frem, vælge strategi og ikke mindst have overblik (se punktet forskning og dokumentation på skoleskak.dk). Derudover får klassen en fælles oplevelse, hvor der er ro til fordybelse og en mulighed for at være sammen med sine klassekammerater på en anderledes måde.

Klassens lærer og lærer/skakinstruktør Søren Tranholm laver en aftale om tidspunktet for skakundervisningen, og klassen inviteres derefter ned i skolens lounge i 1 lektion om ugen. Her gennemgår eleverne et forløb på ca 8 uger, hvor brikkerne introduceres, deres funktion øves, og når de når til den 8 og sidste lektion, så kan de spille skak. Derefter er der mulighed for at træne videre i HSK, for godt nok kan de lære skak på 8 uger, men det tager et helt liv at mestre det.